overzicht

Duplo Scaled Agile Game

De Scaled Agile Duplo Game is een snel en eenvoudig spel wat de voordelen van het organiseren in end-to-end agile ketenteams (feature teams) in plaats van component teams laat zien en de gevolgen voor de samenwerking tussen teams.
Datum
15 oktober 2019
Auteur
Michiel van Gerven
Delen

Duur
speeltijd: een paar minuten
nabespreking: ongeveer 15 minuten

example duplo scaled agile game requirements

 

Benodigdheden (op basis van 6 spelers)*

  • Een Duplo ondergrond
  • 36 Duploblokken (formaat 2×2) in 6 verschillende kleuren
  • Iets om de tijd mee bij te houden
  • een flip-chart of whiteboard en een marker om de tijden op te schrijven
  • 2 foto’s van verschillende Duplo structuren

*Het is praktisch om het aantal kleuren gelijk te houden aan het aantal spelers. Ik raad minimaal 5 spelers aan. Heb je een groep van meer dan 10 spelers, laat ze dan in groepen tegen elkaar spelen.

Voorbereiding

Vertel de spelers dat ze zometeen een Duplo bouwwerk te zien krijgen. Het doel is om als groep zo snel mogelijk die structuur na te bouwen. Deze bestaat uit 6 torentjes van Duplostenen die alle kleuren Duplostenen gebruiken. Randvoorwaarde is dat spelers alleen hun eigen Duplostenen aan mogen raken.

Geef de groep de volgende context mee:

  • Elke speler staat gelijk aan een team in een organisatie.
  • De Duplostenen vertegenwoordigen de verschillende skills, capaciteiten en functies die nodig zijn om een product te maken.

Het spel spelen

Ronde 1: component teams

  1. Verdeel de Duploblokken over de spelers, elke speler krijgt 6 Duploblokken van dezelfde kleur.
  2. Laat de foto van de gewenste structuur zien. Geef de groep 1 minuut om te bespreken hoe ze het bouwen aan gaan pakken, er mag nog niet gebouwd worden.
  3. Bouwen! Hou bij hoe lang de groep er over doet om de structuur te bouwen. De tijd stopt zodra de gehele structuur gebouwd is en klopt.

duplo scaled agile game structure

Een voorbeeld Duplostructuur voor ronde 1. Hou het simpel, maar let ook op de positionering van de torentjes.

Ronde 2: feature teams

  1. Verdeel de Duploblokken opnieuw over de spelers, elke speler krijgt 6 Duploblokken, één van elke kleur.
  2. Laat een foto van de structuur zien en geef de groep 1 minuut om te discussiëren hoe ze het bouwen aan gaan pakken, er mag nog niet gebouwd worden.
  3. Bouwen! Hou bij hoe lang de groep er over doet om de structuur te bouwen. De tijd stopt zodra de gehele structuur gebouwd is en klopt.
duplo scaled agile game structure

Een voorbeeld Duplostructuur voor ronde 2.

Nabespreking

Bespreek het spel na met de groep. Stel eerst vragen en geef daarna ook je reflectie als facilitator/agile coach/scrum master op het spel.

Interessante vragen om te stellen:

  • Waardoor wordt het verschil in productietijd veroorzaakt?
  • Welke afhankelijkheden zie je?
  • Hoeveel coördinatie heb je nodig in beide situaties?
  • Wat betekent dit voor de rol van managers in beide situaties?
  • Wat zou er gebeuren in beide situaties als je de productie van één ‘team’ zou verstoren? (stenen af zou pakken)
  • Hoe zou je de structuur bouwen als je niet 6 teams (spelers) had, maar maar 1 team (1 speler)?

Onderwerpen om te bespreken aan de hand van deze minigame:

  • Component vs. feature teams
  • Elk feature team heeft een onafhankelijk pad naar productie
  • Een team van feature teams is “schaalvrij”
  • Kortcyclisch waarde opleveren is eenvoudiger met feature teams
  • Communicatie over “hoe” en communicatie over “wat”

Veel plezier met het spelen van de game! Heb je feedback of heb je een suggestie voor hoe de game verbeterd zou kunnen worden? Neem contact op met Michiel

Michiel van Gerven