De belangrijkste principes van Kanban
Kanban bestaat uit vijf principes, die samen zorgen voor de optimale samenwerking en proces. De vijf principes zijn:
1. Visualiseer je werk – maak ál het werk transparant. Zo creëer je overzicht en inzicht in je werkzaamheden
2. Beperk ‘work in progress’ – focus en prioriteer. Maak dingen eerst af voor je aan iets nieuws begint.
3. Focus op flow – zorg dat de post-its zo soepel mogelijk over het bord verschuiven en los knelpunten op.
4. Maak afspraken expliciet – zet letterlijk de afspraken boven je Kanban en reflecteer hier regelmatig op.
5. Verbeter samen – reflecteer als team regelmatig op je proces en verbeter continu.
Waarom gebruik je Kanban?
- Overzicht van alle lopende taken en werkzaamheden
- Minder pieken of ongelijke verdeling van werkdruk in het team
- Geeft je team focus en afgeronde producten
- Bottlenecks worden inzichtelijk en kunnen aangepakt worden
- Het wordt makkelijker om werk van elkaar over te nemen
Voor wie is Kanban geschikt?
Kanban is voornamelijk bruikbaar voor professionals die werken als team en die vooral te maken hebben met doorlopende of herhalende werkzaamheden. Ze krijgen met behulp van Kanban inzicht in hun werkzaamheden zodat ze hier gezamenlijk op sturen en verbetering in aanbrengen. Voorbeelden van werkzaamheden die zich goed voor Kanban lenen zijn vergunningverlening, recruitment en functioneel beheer. De Nationale Politie gebruikt Kanban bijvoorbeeld voor de verwerking van aangiftes.
Maar er zijn een tal van andere organisaties waar kanban ingezet wordt. Zo werkt de Nationale Politie met Kanban voor de verwerking van aangiftes en kwamen bij de financieel dienstverlener VvAA nieuwe kansen en mogelijkheden naar voren middels Kanban. Ben jij benieuwd of kanban ook werkt voor jouw organisatie? Vraag dan hieronder vrijblijvend een oriënterend gesprek aan.