Prioriteren binnen agile werken
Bij Organize Agile hebben we de Magic Estimation onlangs gebruikt als input voor een Big Room Planning. Het doel van daar was om tot een gezamenlijk gedragen prioritering op hoofdlijnen te komen. Die prioritering gebeurt zowel op basis van businesswaarde als op basis van relatieve inspanning en vormt daarmee de input voor de Big Room Planning. In het eerste deel stond de businesswaarde centraal. We begonnen de eerste ronde met het inschatten van de waarde op basis van ’T-shirt sizes’ in de categorieën large, medium en small. Dit doe je op basis van de informatie die is te lezen op de kaart die je vooraf hebt uitgeprint. Uitgangspositie is dat deze kaart voldoende informatie biedt voor de verschillende deelnemers om een inschatting te kunnen maken van de hoeveelheid werk en de businesswaarde. Nadat alle projectkaarten zijn geprioriteerd, kun je in ronde twee en drie de andere geprioriteerde projecten bekijken en eventueel verplaatsen wanneer je vindt dat deze in een andere categorie thuis hoort. Per ronde mag een kaart maar één keer verschuiven.
Prioritering verfijnen
In ronde vier en vijf voegden we sub-categorieën toe en verfijn je de relatieve waarde. Bijvoorbeeld, binnen de categorie large kun je weer verfijnen door de kaart naar small te verplaatsen. Na ronde vijf volgt een korte discussie over de kaarten welke het meest verschoven zijn in voorgaande rondes. Van alle kaarten is nu de businesswaarde bepaalt, in ronde zes en zeven wordt er gekeken naar inspanning. De kaarten beginnen onderin in de matrix en worden door de deelnemers op inspanning ingeschat. Ook dit is een relatieve inschatting en gebeurt op basis van de Fibonacci-reeks.
Wat maakt de magic estimation dan zo ‘magic’? De gehele prioritering gebeurt in stilte. Er wordt niet gesproken tijdens de sessie, waardoor iedereen in rust en stilte de mogelijkheid krijgt zijn of haar bijdrage te leveren.
Agile Coaches Carmen en Jens leggen je alles uit in onderstaande video.