Laat oude vergadergewoonten je Obeya-sessie niet verpesten

Vergaderingen zijn vaak een bron van ergernis. Een paar voorbeelden: veel discussie maar geen actie; veel agendapunten maar te weinig tijd; één persoon (vaak de manager) voert het woord en laat niemand anders zijn mening geven. En zo kun je er zelf vast nog veel meer bedenken. In aanloop naar de Obeya Summit van 3 juni 2022 schreef collega Mark Marijnissen een interessant artikel over de rol van de Obeya Host in het doorbreken van slechte vergadergewoonten tijdens Obeya-sessies.
Datum
1 juni 2022
Auteur
Lotte van de Kant
Categorieën
  • Obeya
Obeya vergadergewoonten

De rol van de Obeya Host

Een Obeya is een fysieke of digitale ruimte waar alle relevante informatie aan de muren hangt en mensen bij elkaar komen om duurzame en inclusieve beslissingen te maken die strategie naar executive brengen.

Maar Obeya is méér dan visueel management aan de muur. Méér dan slechts een tool. Het heeft een onderliggende filosofie die zich uit in niet enkel het bouwen van Obeya’s, maar ook in het hosten daarvan.

Mark schreef een artikel voor de Obeya Association over deze rol en het doorbreken van slechte vergadergewoonten. Want ook Obeya-sessies kunnen daar heel veel last van hebben.

Lees het volledige (Engelse) artikel op de website van de Obeya Association.

 

Mark op de Obeya Summit

Op vrijdag 3 juni spreekt collega Mark Marijnissen op de wereldwijde Obeya Summit over een kritieke rol bij Obeya’s: De Obeya Host. Ben jij er ook bij?

 

Zelf aan de slag met Obeya?

Lees meer over Obeya’s en download onze informatieve hand-out.

Lotte van de Kant

Agile Coach & Marketeer