overzicht

Trip naar Londen 2019

Deze maand organiseerde Organize Agile haar 5-jarig jubileum. Onze founders besloten om het team mee op reis te nemen naar Londen. De reis zat vol met inspirerende bezoeken en ontmoetingen met interessante mensen, voor mij een uitgelezen kans om het team beter te leren kennen.
Datum
1 juli 2019
Auteur
Saskia

Wat achtergrond

Vorig jaar ging het team ook op reis, het bracht hen toen naar Silicon Valley en Rotterdam. Een van de stops was een bezoek aan mijn voormalige werkgever bij Coolblue. Je zou kunnen zeggen dat dit het begin was van onze wederzijdse interesse in elkaar. Ik liet ze het kantoor zien en zij lieten mij hun visie op de medewerkers reis zien. Ik was toen net begonnen met het toepassen van de agile mindset buiten de IT en had daarbij ook inspiratie opgedaan via het boek Agile HR. Later in het jaar kwam Nienke langs om mij te interviewen voor haar Agile Top-vrouwenserie. Verscheidene andere ontmoetingen met Organize Agile-collega’s hebben mijn interesse gewekt en sinds mei van dit jaar kan ik met trots zeggen dat ik deel uitmaak van deze groep ‘organisatie gekkies’.

Sindsdien lijkt het alsof ik in spannende achtbaan ben gestapt. Geen week is meer hetzelfde geweest. Mijn nieuwe collega’s hebben hun best gedaan om mij welkom te heten. Ik kon meelopen tijdens hun bezoek aan klanten en heb ook trainingen en workshops met hen kunnen geven. Het eerste deel van de viering van het 5 jarige jubileum vond plaats in de eerste week van juni, toen hielden we een groot feest op ons nieuw kantoor met klanten, familie en vrienden.

 

Als nieuweling aan mij de eer om de taart aan te snijden (met een zwaard …)

When in London..

De viering hebben we vervolgens voortgezet met ons bezoek aan Londen. Het begon heel vroeg op een donderdagochtend. Iedereen slaagde erin op tijd op de luchthaven te arriveren, zodat we onze vlucht van 7:20 uur vanaf Amsterdam konden halen. Nadat we onze bagage in het hotel hadden gedropt, wandelden we naar het Mayfair-gebied voor wat koffie en etalage shopping. Daarna volgde een lunchafspraak met een kleine groep van The Culture Trip. Na wat Japans soulfood bij Bone Daddies gingen we door naar het kantoor voor een meet and greet met wat meer collega’s.

The Culture Trip had ons gevraagd om een middag te verzorgen over Leiderschap in een wendbare omgeving. We hadden verschillende workshops voorbereid waarbij we ons konden opsplitsen in break-out sessies. Als aftrap verzorgde Minke een korte presentatie over onze visie op Leiderschap. The Culture Trip was ook host voor de London Agile Coaching Circle Meetup, die ik samen met Carmen faciliteerde. We hadden gekozen voor het open space-format, zodat we onderwerpen van de deelnemers konden verzamelen als ook onze eigen onderwerpen konden delen met de groep. Het was een interessante avond met veel betrokkenheid van de deelnemers. Als afsluiter speelden we ook een spel om de staat van Agile in Londen tegenover die in Nederland te kunnen visualiseren.

Vrijdagochtend was het tijd voor onze kwartaal strategiesessie. Omdat ik een grote fan van Liberating Structures ben, kreeg ik de mogelijkheid om een Ecocycle Planning sessie te faciliteren. Het gaf ons een goed inzicht in de verschillende fasen van onze activiteiten, hierdoor kwamen levendige discussies tot stand. Na de lunch ontmoetten we Ryan Behrman, die ons enkele persoonlijke inzichten gaf uit zijn praatje: How to run an Agile Transformation (in 10 easy steps). Mijn voornaamste take-away van dit gesprek is om klein te beginnen: bepaal welk deel van de organisatie je kunt afschermen, waar je mee kunt experimenteren. En ga vanaf daar verder.

 

Riccardo voor zijn ‘Restaurant to AWESOME!’ Scrumbord

 

Het grootste hoogtepunt van deze reis was voor mij een bezoek aan het Italiaanse restaurant van Riccardo Mariti ‘a taste of Tuscany’. Riccardo is erin geslaagd om zijn restaurant volledig te runnen met behulp van Scrum. Hij gaf ons een rondleiding door zijn kantoor en keuken, die vol stond met whiteboards en post-its. Zijn werknemers kwamen met enthousiaste verhalen en genoten zichtbaar van hun werk. Het eten was ook heerlijk, ik was erg onder de indruk van Riccardo’s inspirerende verhalen en zijn gastvrijheid.

Bucket List Light

Na het eten was het tijd voor de ‘Bucket List’-light nominaties. Iedereen in het bedrijf houdt een lijst bij: welke dingen zou je graag willen doen, hebben of ervaren? Light, omdat het haalbaar en betaalbaar moet zijn. Je nomineert zelf een andere collega: wie denk je dat verdient om iets uit zijn / haar Bucket List-light te halen? Wat heeft hij of zij betekent voor de organisatie in de afgelopen periode? Er werden mooie toespraken afgeleverd en er vloeiden ook wat tranen. Ik heb veel nieuwe dingen over mijn collega’s voor het eerst gehoord. Het was bijzonder om getuige te zijn van de intieme verhalen die verteld werden.

Michiel was de duidelijke winnaar van deze avond en na een groepsknuffel was het tijd om de Company Quiz ‘Ken je collega’s’ te spelen die met enorme energie werd gefaciliteerd door Bart en Brenda. Het is voor mij duidelijk dat we veel competitieve mensen hebben in dit bedrijf. De energie kan behoorlijk intens zijn, maar ik werd ook erg blij van de fanatieke explosies die plaatsvonden.

Sightseeing en clubs

Na een interessante Londense club op vrijdagavond (ik herinner me niet eens de naam van de tent) werd het tijd voor een aantal toeristische activiteiten op zaterdag. We hebben genoten van een (competitieve) puzzeltocht door de wijk Shoreditch. Daarna kregen we de kans om verschillende nerfgun-spellen te spelen op het Powerleague Shoreditch-voetbalveld. In het Indiaas restaurant Dishroom Shoreditch was het tijd voor goede gesprekken met lekker eten. Om de dag af te ronden, belandden we in de Ballieballerson club.

 

Organize Agile

De roze ballenbak bij Ballieballerson

 

Afsluitend

Ik besef me dat ik nu pas twee maanden bij Organize Agile zit. Deze reis naar Londen heeft mij geholpen contact te leggen met mijn nieuwe collega’s om de verhalen achter deze geweldige mensen beter te begrijpen.

Het besluit om mijn vorige team te verlaten was geen gemakkelijke. De ervaringen en ontmoetingen met mijn nieuwe collega’s bevestigen echter dat ik de juiste beslissing heb genomen om onderdeel te worden van Organize Agile. Ik kijk er naar uit om samen met hen de toekomst van werk te kunnen veranderen.

Saskia