Van droomreis naar droombaan

Tijdens je wereldreis via Facetime een baanaanbod krijgen, dat hoor je niet vaak. Maar, dit is één van de dingen die Organize Agile zo’n gave werkgever maakt. Nienke en Minke zagen iets in mij en samen met Gidion besloten zij het avontuur met mij aan te gaan. De daaropvolgende maanden vervolgde ik mijn reis van Zuid-Amerika naar Azië met stiekem steeds meer kriebels om te beginnen met mijn nieuwe baan. In deze maanden waren mijn nieuwe toffe collega’s op allerlei manieren bezig mij welkom te heten binnen het team. Van een filmpje van het proosten van de champagne op mijn getekende contract, een welkomstkaart op mijn nieuwe woonadres tot een enorm welkomstpakket inclusief persoonlijk sinterklaasgedicht tijdens mijn eerste werkdag.
Datum
9 januari 2020
Auteur
Willemijn Dijk
Categorieën
  • Werken bij
Organize Agile

Een kijkje in de keuken

Na een warm en uitgebreid onthaal van Minke op maandag, was het meteen tijd voor het eerste kijkje in de keuken. Ik vertrok in de trein op weg naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in Den Haag waar ik met Geeke had afgesproken voor een tweede bouwsessie aan het Agile Portfolio met haar team. Vol passie en bewondering zat ik te kijken hoe Geeke deze training gaf. Man.. wat is dit een gave functie en wat is het tof om via deze rol met zoveel verschillende organisaties in contact te komen.

De volgende dag ging ik een dag op pad met Michiel, tevens mijn buddy. Michiel nam mij mee naar de Politie Rotterdam, waar hij één van de rechercheteams begeleidt. Na een korte stand-up nam hij mij apart voor een kennismakingsgesprek. Hij lichtte zijn rol als buddy toe, nam mijn inwerkprogramma met mij door en vroeg naar mijn wensen en verwachtingen qua buddyschap. Ik ervaarde het meteen als zeer prettig om een direct aanspreekpunt te hebben. Michiel nam echt de tijd om mij te leren kennen en gaf mij direct het vertrouwen ook mijn onzekerheden te kunnen delen. Sindsdien checkt hij regelmatig hoe mijn dag is verlopen en hoe ik er bij zit. Woensdag woonde ik een Agile & Scrum training bij met collega Bart die hij aan de trainees van de Gemeente Drechtsteden gaf.

 

Organize Agile

Teamspirit 

Donderdag had ik de eerste kennismakingsgesprekken op kantoor. Waarbij ik met Àpun en Gidion sprak over de organisatie, de ontstaansgeschiedenis en het marketingbeleid. En toen was het vrijdag al weer tijd voor de wekelijkse teammeeting. De teammeeting was een gezellige, redelijk gestructureerde chaos :). Nieuwe leads werden besproken, iedereen vulde kort via metrics in hoe ze zich binnen hun rol en het team voelden en na de lunch splitste de groep zich op in twee teams waarbij ieder team aan hun eigen project ging werken.

Wat ik meteen bijzonder vond was het vertrouwen en de interesse die de teamleden ook in mijn inbreng hadden. Ook tijdens de meeloopdagen werd mij telkens om feedback en input gevraagd en werd deze ook echt serieus genomen.

Ja.. en toen was het tijd voor het jaarlijkse Chanoeka-Kerstdiner! Rond een uur of vier vertrok iedereen langzaam richting huis om zich in zijn/haar mooiste smoking/gala jurk te hijsen. Want, ter ere van het vijfjarige jubileum was het kerstdiner dit jaar in het Rijks Restaurant! Heerlijke, bijzondere gangen met bij elke gang een andere wijn, mooie persoonlijke speeches, een hilarisch filmpje van het afgelopen jaar en bijzondere gesprekken met collega’s en partners maakten dit een onvergetelijke avond.

Wauw, wat ben ik in een warm nest terecht gekomen! Gidion sprak een paar keer over ‘familie’ en zo voelt het ook echt. Hoe trots deze mensen op elkaar zijn is echt heel bijzonder.

Helemaal op mijn plek

Voor mij is het starten bij Organize Agile best wel een sprong in het diepe. Ik ben by far de jongste (23 jaar) en minst ervaren (in oktober 2018 afgestudeerd) van de groep. Toch wist ik meteen tijdens het FaceTime-gesprek met Minke en Nienke aan mijn ontbijttafel in Bolivia: dit is wat ik wil. Ik geloof in deze nieuwe manier van werken (agile) en dit is een plek waar ik écht de ruimte krijg om mezelf te ontwikkelen tot dé expert die ik wil worden. Maar wat maakt deze organisatie nu de leukste werkgever van Nederland? Dat zit hem in een paar dingen:

Aandacht

Hoe bijzonder is het dat een organisatie zoveel aandacht en tijd stopt in de onboarding van een nieuwe medewerker, of dat de oprichters van de organisatie zulke persoonlijke speeches geven tijdens een kerstdiner. Het team is de laatste jaren behoorlijk gegroeid maar Gidion en Nienke zijn ontzettend goed in het borgen van deze persoonlijke aandacht en het familiaire teamgevoel.

Speeltuin

Daarnaast zit dit hem in het vertrouwen en het mogen maken van fouten. Dit is echt een speeltuin waarbinnen ik eindeloos kan groeien. Ik krijg ontzettend veel vrijheid om te experimenteren, te leren en vooral ook keihard te vallen en weer op te staan. Ik krijg de ruimte mij zowel persoonlijk als professioneel te ontwikkelen en mag daarbij ook nog eens in de keukens van allerlei verschillende organisaties meekijken.

A great place to work

Tijdens mijn ‘landingsgesprek’ met Nienke sprak zij over het tegengeluid dat zij wil laten horen ten aanzien van het idee dat men elke drie jaar van baan zou moeten switchen. Haar ambitie?

‘Ik wil die organisatie worden waar je als medewerker je hele leven zou willen blijven, waar je continu uitgedaagd blijft en voortdurend leert en jezelf ontwikkelt’.

Mijn droom? Ik wil die medewerker zijn… 🙂

 

Ook Agile Coach worden bij Organize Agile? Wij zijn nog op zoek naar nieuwe collega’s met enige ervaring in (agile) coaching.

Bekijk de vacature

Willemijn Dijk

HR enthousiast & Agile Coach